Forum stworzone dla fanów rapu.
Fokus
Charakterystyczny g³os, oryginalny styl i niebanalne teksty, ju¿ od wielu lat zapewniaj± mu silne miejsce w¶ród najbardziej licz±cych siê MC polskiego rapu.
Wojciech Alszer, na scenie Fokus, urodzi³ siê w marcu 1980 roku w Katowicach
„…sztandar na maszcie, wreszcie d³ugo oczekiwane wej¶cie Smoka.”
Rok 1996, koniec podstawówki, pocz±tek hip-hopu w ¶wiadomo¶ci dzieciaków. Pierwsze Wzgórze, pierwszy Kaliber, pierwsze ¶lady sprayu na mie¶cie. Zupe³nie inna rzeczywisto¶æ; brak Internetu, p³yt CD i si³y marketingu, a jednak muzyka rozprzestrzenia siê szybko.
„Mieli¶my mikrofon przewieszony przez ¿yrandol, pod³±czony do wie¿y, pisali¶my i nagrywali¶my”- takie by³y pocz±tki Kwadrat Sqad, grupy, któr± Fokus tworzy³ z trzema kumplami.
Si³a woli by³a ogromna, wielka zajawka, „Wtedy ka¿dy robi³ bity, ludzie biegali z dyskietkami – chod¼ co¶ ci puszcze! Spotykali¶my siê czêsto, choæby tylko po to, ¿eby o tym wszystkim pogadaæ”- opowiada Fokus.
W tamtych czasach napisa³ teksty miêdzy innymi do nagranych znacznie pó¼niej „Powierzchni tn±cych” oraz „100 wersów”, razem z kumplem biega³ po mie¶cie i malowa³ sprayem (niektóre tagi do dzi¶ mo¿na zobaczyæ na murach Katowic).
„Cokolwiek, byle to by³ hip-hop.”
Rok 1998, impreza w Miko³owie. W³a¶nie tam rodzi siê idea za³o¿enia trzyosobowego sk³adu. Rahim rozsta³ siê z 3 X Klan, Magik poró¿ni³ siê z ch³opakami z Kalibra 44, a Fokus, chcia³ w koñcu zacz±æ robiæ prawdziw± muzykê. To by³ kamieñ milowy dla polskiego rapu – Paktofonika.
„Test raz dwa trzy.”
Tego samego roku powsta³y pierwsze, wspólne kawa³ki Priorytety, Gdyby, Ja to Ja.
„Nagle znale¼li¶my siê w prawdziwym studio, zaczêli¶my wierzyæ, ¿e to siê naprawdê dzieje.”- wspomina Fo.
Nie by³o to jednak studio do nagrywania rapu, raczej instrumentów gitarowych, obs³ugiwane przez „bardzo powa¿nych panów”. Zdecydowanie wygodniej by³o robiæ wszystko na dobrym sprzêcie w domu, z pomoc± komputera, a nie na ta¶mach, które w wypadku b³êdu i chêci jego poprawienia przewija³y i przewija³y…¿eby cofn±æ siê o piêæ sekund.
Wydawca poszed³ na rêkê, dostali sprzêt i resztê kawa³ków nagrali ju¿ u Rahima.
Fokus zrobi³ podk³ady do kawa³ków: Powierzchnie tn±ce, Chwile ulotne, Nie ma mnie dla nikogo oraz Lepiej byæ nie mo¿e. Do projektu do³±czyli siê kumple Rahima z Miko³owa, Dj Bambus, który robi³ scratche oraz Sot, wspieraj±cy projekt beatboxem.
Praca nad p³yt± trwa³a dwa lata. Ka¿dy z nich mia³ swoj± wizjê, mia³o byæ idealnie. Ka¿dy sampel, ka¿da zwrotka. Ró¿nice zdañ wystêpowa³y najczê¶ciej miêdzy Fokusem, a Magikiem. Dwa potê¿ne charaktery.
„Aktywne uczestniczy³em w procesie produkcji” – z u¶miechem mówi Fokus.
Zespó³ zacz±³ graæ koncerty, w ca³ej Polsce spotykali siê z entuzjastycznym przyjêciem.
Niemal z dnia na dzieñ Paktofonika stawa³a siê jednym z czo³owych zespo³ów hip-hopowych w kraju.
18 grudnia 2000 roku ukaza³a siê pierwsza p³yta sk³adu PFK „Kinematografia”.
Rado¶æ z osi±gniêcia zosta³a gwa³townie przerwana ju¿ 26 grudnia, wiadomo¶ci± o tragicznej ¶mierci jednego z cz³onków zespo³u, Magika.
Przez kilka miesiêcy Fokus i Rahim nie grali koncertów, jednak w koñcu wyszli na scene.
P³yta odnios³a ogromny sukces. Zosta³a nagrodzona Fryderykiem w kategorii „najlepszy album hip-hopowy” oraz otrzyma³a nominacjê do nagrody Paszport „Polityki” w kategorii „Album roku” oraz Magazynek – wyró¿nienie specjalne.
Fokus i RAh nagrali dwa teledyski promuj±ce „Kinematografiê”. Pierwszy do kawa³ka Chwile ulotne, nastêpnie do Jestem Bogiem.
„Wszech¶wiat jako sztuka improwizacji.”
Rok 2001, Czêstochowa. Podczas jednej z imprez po koncercie Paktofoniki rodzi siê pomys³, ¿eby Fokus i ¦liwka ze sk³adu EGO nagrali co¶ razem. W g³owie Fo „wyklu³a” siê nazwa sk³adu Pijani Powietrzem. Z racji studia mieszcz±cego siê w Czêstochowie Fokus na miesi±c przenosi siê do kumpla i ówczesnego menad¿era, Robaka.
Od „pó¼nego popo³udnia” do rana ch³opcy przesiaduj± w studio, tam pisz± teksty, tam nagrywaj±. P³yta powstaje w rekordowym tempie.
-„Rano, po nagrywkach, kiedy ca³± noc masterowali¶my ¶wie¿o zakoñczony materia³, od razu nios³em p³ytê na dworzec, z którego Robak jecha³ do wytwórni w Warszawie” – opowiada Fo.
P³yta oczekiwa³a na wydanie pó³ roku.
W kwietniu 2002 oficjalnie ukaza³ siê kr±¿ek „Zawieszeni w czasie i przestrzeni”.
„Wszystko i nic ulegnie zmianie, zmieni siê wszystko i nic.”
W roku 2002 ukazuje siê druga p³yta pod szyldem Paktofonika „Archiwum Kinematografi”, na której znalaz³y siê g³ównie kawa³ki nagrane jeszcze za ¿ycia Maga.
21 marca 2003 roku, w katowickim „Spodku” odby³ siê po¿egnalny koncert sk³adu, w czasie, którego przed ponad piêciotysiêczn± publiczno¶ci± sk³ad odebra³ z³ot± p³ytê za „Kinematografiê”.
Tym samym Fokus rozpocz±³ nowy rozdzia³ w swojej karierze muzycznej, choæ nadal mia³ wystêpowaæ z Rahimem. Zespó³ podj±³ kontrowersyjn± do dzi¶ dnia decyzjê o zmianie nazwy i definitywnym zaprzestaniu grania kawa³ków Paktofoniki, t³umacz±c, ¿e w dwójkê nie mog± kontynuowaæ dzia³alno¶ci sk³adu, który tworzy³y trzy osoby.
Oficjalnie powsta³o Pokahontaz.
W pa¼dzierniku 2003 Pokahontaz, Pijani Powietrzem, Ego oraz Sot wyst±pili w Chicago oraz Nowym Jorku pod wspólnym szyldem PFK Kompany.
Miêdzy innymi z fragmentów koncertu, Pokahontaz zrobi³o teledysk do “W guowach”.
Kilkana¶cie centymetrów ponad chodnikami.
Pokahontaz zaczê³o wystêpowaæ z nowym materia³em, jednak przez dwa lata nie ukazywa³a siê ich p³yta.
W tym czasie Fokus z powodzeniem udziela³ siê na featuringach, ma miejsce miêdzy innymi
Zimnafuzja z Pezetem i Alkoholizm z HST.
Nagrywa³ równie¿ solowe kawa³ki na ¶l±skie sk³adanki. To swego rodzaju spowolnienie w dzia³alno¶ci zespo³owej okaza³o siê bardzo korzystne dla mi³o¶ników „smoczego” stylu.
Wystarczy wymieniæ takie tytu³y jak „Czas”, „Wiesz’ak”, „Fiesta”, „Nielegale”, ¿eby móc stwierdziæ, ¿e nie by³ to okres „bezrobocia”.
„Systematycznie uam ten chuam.”
4 kwietnia 2005 roku ¶wiat³o dzienne ujrza³a „Receptura”, d³ugo oczekiwana p³yta
sk³adu Pokahontaz. Tym samym ruszy³a promocyjna trasa koncertowa, w której towarzyszy³ wroc³awski zespó³ „Kana³ Audytywny”.
Miesi±c ¿ycia na walizkach, wiele godzin spêdzonych w busie, ale atmosfera jak najbardziej pozytywna. Spotkania z lud¼mi z ca³ego kraju, od Szczyrku po Gdañsk.
Ciê¿ko powiedzieæ ile dotychczas koncertów zagra³ Fokus i Rahim, ale na pewno mo¿na liczyæ je w setkach. W roku 2005 zespó³ wyst±pi³ równie¿ po za granicami kraju; w Dublinie oraz Londynie.
P³ytê „Receptura” promuj± dwa single, do których zespó³ nagra³ teledyski – Wstrz±s dla mas oraz Za szybcy siê w¶ciekli.
Fokus od zawsze po za hip-hopem interesuje siê klimatami muzyki elektronicznej, próbuj±c pogodziæ te dwa style.
Z tej inicjatywy pod koniec roku 2005 ukaza³a siê rozdawana za darmo, zremiksowana przez Dj 5cet, wersja „Receptury”, R+. Z tej okazji zespó³ pomno¿y³ liczbê koncertów.
Propos fascynacji muzyk± klubow± warto wspomnieæ o projekcie brak2Sensu. Fokus i wspomniany 5cet obiecuj± p³ytê mi³o¶nikom gatunku.
„Poczujesz jeszcze od tych lepsze dreszcze”.
W po³owie roku 2006 Fokus podj±³ decyzjê o nagraniu solowej p³yty. Wbrew spekulacjom zawieszenie prac nad nowy materia³em „Pokahontaz” nie ma swojego pod³o¿a w jakimkolwiek konflikcie. Fo i Rah w naturalny sposób zaczynaj± kszta³towaæ siê artystycznie w nieco innych kierunkach.
Po za pisaniem tekstów Fokus zdecydowa³ siê w ca³o¶ci wyprodukowaæ swoj± p³ytê, a w wolnym czasie… oddaje siê swojemu hobby, webmasteringowi i technologii flash.
Offline
Piotr £uszcz (pseudonimy: Magik, Mag, Neo, Psycho Tata, Lider, Zmazik) urodzi³ siê 18 marca 1978 r.
Przed psycho-rapem.
Z pocz±tku s³ucha³ rocka (!), mia³ d³ugie w³osy i kolczyki, przez jaki¶ czas nosi³ dredy. Justynê – swoj± przysz³± ¿onê - pozna³ w 1993 roku na koncercie rockowym w Mega Clubie w Katowicach. Zakochali siê wówczas od pierwszego wejrzenia. Mag by³ bardzo spontaniczny; potrafi³ o szóstej rano powiedzieæ: „Idziemy na spacer na ha³dy” albo „³adna pogoda, piknik trzeba zrobiæ” i wówczas szed³ z Justyn±.
Ju¿ w wieku 13 lat zacz±³ rymowaæ (m.in. pod wp³ywem „Ring, ring, ring” De La Soul). Zrzesza³ siê z innymi osobami tworz±cymi hip-hop (a by³o ich na ¦l±sku w owym czasie ok. 4), tworz±c eksperymentalne zespo³y (np. Young rappers z Jajonaszem, czy te¿ inne o równie kiczowatych tytu³ach), jednak jedynie spó³ka z Dabem (Marcin Marten, rocznik 1978), a pó¼niej jeszcze z rok starszym bratem Daba – Jok± (Micha³) przetrwa³a nieco d³u¿ej. Z pocz±tku tematyk± jego utworów by³a „gangsta”, nieco pó¼niej rymowa³ po angielsku. Nazwa zespo³u, który utworzyli ok. roku 1994, wi±za³a siê z romantyczn± wizj± wielko¶ci jednostki, a tak¿e mo¿liwo¶ci± ³±czenia siê ze ¶wiatami niematerialnymi. Wszystkie te idee by³y zawarte w III cz. Dziadów Mickiewicza, wiêc postanowili nazwaæ siê symbolem Zbawiciela, opisanego w tym dziele – 44. Ów Mesjasz ma przyj¶æ na ziemiê, by wspomóc uci¶niony naród oraz og³osiæ prawa uniwersalne.
Pocz±tki
Magik w swym niepowtarzalnym stylu w „Ksiêdze Tajemniczej bardzo oryginalnie wypowiada s³owa (m. in. zamiast „i” wypowiada zawsze „y” – „Plus i minus (...) Ide tam, Ide sam, w t± czarn± chwile” (patrz styl), pó¼niej nieco zmieni³ sposób rymowania, ale nie zatraci³ swojej niekonwencjonalno¶ci.
Piotrek uczêszcza³ do technikum elektronicznego w Bogucicach (w starej dzielnicy Katowic), w kiblu na przerwach jara³ fajki, a w wolnych chwilach je¼dzi³ do Miko³owa, gdzie pozna³ m.in. Rahima.
Podczas naboru do wojska Magik zosta³ skierowany na rozmowê z psychologiem, po której uzyska³ kategoriê „E” ze wzglêdu na zaburzenia psychiczne (sam siê przyznawa³ do schizofrenii „Mam jedn± pierdolon± schizofreniê” [Jestem Bogiem], „MAGieIKa jak Molder i Scully” [Nowiny]). Pokazywa³, ¿e ¶cieraj± siê w nim dwa ¶wiaty: materialny i metafizyczny. Nawet „Plus i minus” mo¿na interpretowaæ w dwojaki sposób – jako wynik badania na wirus HIV, a tak¿e stosunek pierwiastków wewnêtrznych psyche i soma (³ac. dusza i cia³o).
Jednostka wybitna, indywidualna.
Po technikum elektronicznym Magik kilka razy próbowa³ znale¼æ pracê, choæby dorywczo. Ale nie nadawa³ siê do rygorów, nie potrafi³ siê podporz±dkowaæ ¿adnym zasadom. By³ wyra¼n±, indywidualn± jednostk±.
¯y³ z muzyki, ca³kowicie siê jej po¶wiêca³.
„Podczas naszego tygodniowego pobytu w Niemczech (Dortmund, wiosna 2000), po obfitym w prace poprzednim dniu i wieczornej imprezie do pó¼na w nocy ¶piê sobie rano. I nagle otwieram oczy, by zbadaæ sytuacjê. Jest 6 rano. Fokus ¶pi. W mieszkaniu ani ¿ywej duszy. A gdzie Magik? Zerkam wprost a on na balkonie z fajk± w d³oni i ze s³uchawkami na uszach, kiwa siê do bitu kre¶l±c jakie¶ texty. I tak codziennie. My, wstaj±c oko³o po³udnia na wstêpie dostawali¶my na nasze ¶wie¿e uszy jego poranne wypociny. Przyznam, ¿e po tym tygodniu przebywania wspólnie – od rana do pó¼nej w nocy musia³em wzi±æ parê dni wolnego, by od nich odsapn±æ” – powiedzia³ Rahim.
Magik by³ maksymalist±; je¿eli co¶ robi³, to ca³kowicie siê temu po¶wiêca³. Ale je¿eli spotyka³o go jakie¶ nieszczê¶cie, to prze¿ywa³ je wielokrotnie bardziej ni¿ normalny cz³owiek. Miêdzy innymi piosenka „Plus i minus” jest tego dowodem (patrz Plus i Minus). Magik szuka w niej wyj¶cia z sytuacji (obawa przed wirusem HIV) i zwraca siê z pro¶b± zarówno do ¶wiata materialnego, jak i metafizycznego „Bo¿e! Doktorze! Mo¿e pomo¿e ktokolwiek! Który z was odpowie mi kto?”. Widzi jednocze¶nie, ¿e nie ma wyj¶cia z sytuacji, bo ani Bóg ani doktor nie s± w stanie uleczyæ jego chorej, nadwra¿liwej osobowo¶ci. Nie s± w stanie ogarn±æ wielko¶ci problemu, jaki tkwi w psychice Magika.
Ksiêga Tajemnicza
Wiosn± 1996r. (Magik i Dab mieli wówczas 18 lat) ukaza³a siê sk³adanka SP Records, na której pojawi³a siê pierwsza piosenka Kalibra – „Zakon Marii”.
W lipcu 1996 r. ¶wiat³o dzienne ujrza³ singiel (wydany po demie "Dzikie dzieciaki") „Magia i miecz”, zawieraj±cy 3 kawa³ki „Moja obawa” [Joka solo], „Wiêcej szmalu” i „Plus i minus” [Magik solo].
Pod koniec listopada 1996 r. ukaza³a siê pierwsza p³yta Kalibru – „Ksiêga Tajemnicza. Prolog”. Owy album na pozbawionym konkurencji rynku (jedyna p³yta rapowa w 1996 roku) prawie osi±gn±³ status z³ota (50 tys. sprzedanych egzemplarzy). Kaliber otrzyma³ za ni± 2 nominacje do Fryderyków (muzyka taneczna i alternatywna), samej nagrody jednak nie otrzyma³ (dosta³ j± natomiast w 2000 r. za album „3:44” w nowej kategorii - Hip-hop).
Zmiana stylu
Po „Ksiêdze Tajemniczej”, wielu wyzwiskach pod adresem Kalibra ch³opcy postanowili zmieniæ styl; zrezygnowaæ z atmosfery paranoi i poszukiwania sensu czegokolwiek na rzecz zabawy jêzykiem, bujnych metafor i ciekawych zestawieñ s³ów. „Do tej pory robili¶my co¶, co ja uwa¿am za oryginalne, wbrew temu, co mówi± niektórzy ludzie. Teraz podoba mi siê co¶ innego i my¶lê, ¿e nie by³ym nawet w stanie ci±gn±æ tego, co robili¶my do tej pory” – o¶wiadczy³ Magik.
Zapowiedzi± zmian by³a piosenka ze Wzgórzem Yapa 3 – „Jêzyk polski”, gdzie pokazali, jak potrafi± „normalnie” rymowaæ. „Poznali¶my siê ze Wzgórzem w SP Records (...) i postanowili¶my co¶ nagraæ. Byli¶my w Studio Episkopatu na przypale. Ale by³y jaja!” – wspomina³ Jajonasz.
Latem 1997 roku Kaliber przebywa³ na mazurach, gdzie pracowa³ nad now± p³yt±, wydan± 21 marca 1998 roku. Singiel i piosenka „Film” sta³y siê najwiêkszym przebojem Kalibra. Na nowej p³ycie „W 63 minuty dooko³a ¶wiata” brakowa³o ciê¿kiego klimatu, pozosta³a czysta rozrywka.
Zmiana drogi ¿yciowej
Magikowi najwyra¼niej zmiany nie spodoba³y siê i zaraz po nagraniu p³yty odszed³ z Kalibra, nie wystêpuj±c nawet w promocyjnym teledysku. Mocno siê co¶ z Jok± i Dabem sk³ócili. Ci, którzy byli blisko, nie chc± o tym mówiæ. Mo¿e posz³o o interesy? Magik nie zna³ siê na tym. O muzykê? Mag czu³ w sobie mentora i mia³ potrzebê nauczania, a nie tylko marnowaæ siê w rozrywkowych piosenkach. O przyja¼ñ? Bracia Dab i Joka pochodzili z dobrego domu, natomiast mama Magika sprz±ta³a w bibliotece, tata pracowa³ w hucie. Czy¿by z tego kpili?
„Kpili, bo zazdro¶cili. Mieli kompleks. Magik rzuca³ zwrotkê i ta zwrotka w umys³ siê wbija³a. Nie my¶la³ komercyjnie. Dla niego tylko uczciwio¶æ w sztuce siê liczy³a. W emocjach szed³ na ca³ego, nigdy na pó³ gwizdka” – powiedzia³ Gustaw (Gutek), wydawca Paktofoniki.
„Po prostu do koñca nam nie powiedzia³ dlaczego. Jak dla mnie jego odej¶cie by³o zwi±zane z jego paranoj± i tyle” – o¶wiadczy³ Dab.
Czas za³amania psychicznego
Po odej¶ciu Magik podobno æpa³ i tu³a³ siê. Mia³ obsesjê, ¿e ju¿ nic nie stworzy.
Jednocze¶nie spotka³o go inne nieszczê¶cie; a mianowicie ostro pok³óci³ siê z ¿on± Justyn±. Nie zbli¿y³o ich do siebie nawet dziecko – Filip, który niedawno przyszed³ na ¶wiat. „Ale nim siê urodzi³, Piotrek uczy³ siê piosenek o krasnoludkach, ¶piewa³ mi do brzucha. Jak nie wiem co, kocha³ Filipa. Pó¼niej zrobi³o siê Piotrkowi tak ciê¿ko, ¿e nie umia³am mu pomóc. Trzeba by³o siê rozstaæ, ¿eby kiedy¶ móc wróciæ do siebie. Zdecydowa³am siê na separacjê, wspomnia³am nawet o rozwodzie. Piotrek odmówi³. T³umaczy³am mu: „bêdziesz wolny”. Odpowiedzia³: wiesz, ¿e ka¿dy nasz czyn ma ogromny wp³yw na ca³y ¶wiat?”. Poradzi³am, ¿eby my¶la³ o sobie, nie o ca³ym ¶wiecie. Ale to on, skubany, mia³ racjê. Dobro, u¶miech, podanie rêki – rozchodzi siê jak fala. Z³o tak samo. Cz³owiek jest czê¶ci± ¶wiata. Ma udzia³ w tworzeniu jego przysz³o¶ci” – powiedzia³a Justyna.
Powolny powrót do „¶wiata ¿ywych”
„Pewno to Rahim wyci±gn±³ Magika z do³ka. Tak obstawiam” – powiedzia³ Gustaw.
Piotrek od¶wie¿y³ swoje stare znajomo¶ci z Rahimen (Sebastianem), który by³ liderem grupy 3Xklan. Ju¿ wcze¶niej MCs siê poznali, nagrali wspólnie piosenkê z Kalibrem – „Psychodelê”, do której muzykê stworzy³ Rahim. Rah twierdzi³, ¿e ju¿ od dawna uczy³ siê od Magika. Nawet próbowa³ kopiowaæ styl psycho-rap na swej 3xKlanowskiej p³ycie („Dom pe³en drzwi” promowany singlem „£za wyobra¼ni”). Magik z Rahimem utworzyli zespó³, nagrali m.in. pierwsz± wersjê „Chwil ulotnych”, pó¼niej do³±czy³ do nich Fokus (Wojtek), który chodzi³ z Magiem do technikum i który próbowa³ ju¿ wcze¶niej rymowaæ co¶ o Marii, jednak m³ody wówczas Fokus (rocznik 1980) sam nie zdawa³ sobie do koñca sprawy z tego, co mówi³ i jego texty pozbawione by³y sensu, za co go Magik ostro skrytykowa³. Wojtek rymowa³ wcze¶niej w Kwadrat sk³adzie, który nie mia³ wiêkszych sukcesów na koncie (jedynie piosenka „Zamotasup³any”, która by³a po prostu pl±tanin± jêzyka po paleniu). Fokus do³±czy³ do Paktofoniki ze swoim utworem „Powierzchnie tn±ce”.
Zapowiedzi± powrotu Magika do ¶wiata „¿ywych” i jednocze¶nie uderzeniem ze zdwojon± si³a by³y „Nowiny” – „nawet je¶li ju¿ wszyscy w ciebie zw±tpili, poka¿, ¿e siê mylili. Nie czekaj ani chwili d³u¿ej”. (patrz Nowiny)
W „Chwilach ulotnych” Mag zarymowa³: „Mamy po 20 lat, przed nami ca³y ¶wiat, przed nami ca³y ¿ycia szmat”...teraz wiemy, ¿e nie dotrzyma³ obietnicy.
Rozwijanie siebie i techniki
Rahim w przeciwieñstwie do Magika nie chcia³ promowaæ narkotyków, nawet palenia marihuany, przez co wybucha³y czêste k³ótnie (m.in. o piosenkê „Ale siê zmacha³em”). Jeszcze szybciej powstawa³y zwady miêdzy Piotrkiem a Fokusem. Rahim: „By³em ¶rodkowym, a obok dwa super ega. O jak±¶ g³upi± zwrotkê potrafili siê k³óciæ tygodniami. Fokus- zbuntowany gnojek z osiedla, a Magik – weteran. Demonstrowa³ postawê: co mi tu bêdziesz podskakiwa³? Obaj byli w stanie podnie¶æ dupy, pierdoln±æ za sob± drzwiami i dziêkujê. Z Fokusem sz³o siê dogadaæ. Magik by³ uparty jak cholera. Sztuka, dzie³o – to siê dla niego liczy³o. Honor Paktofoniki. Milion razy s³ucha³ w³asnych textów, pokazywa³ je ludziom. Szuka³ usterek, chocia¿ ich nie by³o. Wszystko zrobione idealnie, a on: Chcia³bym jeszcze raz nagraæ tê zwrotkê, daj mi, proszê! No zgód¼ siê, niech chocia¿ raz spróbujê. Próbowa³ i pierwotna wersja zostawa³a. Magik siê w¶cieka³: Kurwa nie umiem rapowaæ!”
Kiedy Magik rymowa³, kiwa³ siê. Wygl±da³, jakby dopad³a go choroba sieroca. Ale nie zwa¿a³, no to, czy kto¶ na niego patrzy, czy wypada. Je¶li spodoba³ mu siê jaki¶ bit, to s³ucha³ go bez przerwy. Tworzy³ zwiniêty w kulkê, która siê rytmicznie porusza³a.
Tematami piosenek Magika, jak i ca³ej Paktofoniki nie by³y tematy zwi±zane z blokowiskami, z tym, ¿e nie ma pieniêdzy na u¿ywki, itp. Rahim: „Gangsterski rap niech sobie inni uprawiaj±. ¦piewamy o hardkorach, które w nas zachodz±. Ka¿dy ma problemy z sob±. Czemu o tym nie mówiæ? Albo czemu nie szukaæ w sobie rado¶ci? To na maksa trudne, bo dajesz w utwór w³asne wnêtrze. Nie handlujesz produktem, tylko sob±”.
Paktofonika przej¶ciowo nale¿a³a do HaiHaieR , jednak Krzysztof Kozak (wydawca) z przyczyn finansowych nie chcia³ wydaæ singla zespo³u. PFK podpisa³a wiêc kontrakt wiosn± 2000 roku z Gigant Records, gdzie wydawc± by³ Gutek.
Tymczasem Dab i Joka zerwali kontakt ze ¶l±sk± scen±, wydali p³ytê „3:44” (maj 2001), która przynios³a im Fryderyka. By³o ich jedynie dwóch (+ DJ Feel-X), wiêc postanowili utworzyæ koncertowy sk³ad. No i tak siê sta³o. Na koncertach grali wraz z Cz³owiekiem Nowej Ery i Wujkiem Samo Z³o jako Baku Baku Sk³ad. Pó¼niej Joka siê o¿eni³, wyjecha³ do USA i kolejnego swojego singla Dab ju¿ wyda³ solo („Miasto jest nasze” – 2002).
U³o¿enie sobie ¿ycia i najwiêksze szczê¶cie
Jednocze¶nie Mag zacz±³ uk³adaæ sobie ¿ycie. Justyna: „Miêdzy nami by³o coraz lepiej”. Ka¿dy z Paktofoniki mia³ mieæ co najmniej 1 piosenkê na p³ycie, z któr± móg³by siê uosabiaæ. Utworem Rahima by³o „Ja to ja”, Fokusa „Rób co chcesz” (gdzie wmontowa³ fragment rozmowy, po której zerwa³ ze swoj± dziewczyn±). Magik natomiast mia³ piosenkê „Jestem Bogiem”, w której nawo³ywa³ do uwierzenia w siebie. Utwór jest jednocze¶nie prób± autocharakterystyki wykonawcy.
Przed p³yt± Magik pracowa³ nocami. O szóstej rano dzwoni³ do Fokusa, ¿eby mu zarymowaæ przez telefon. Gutek te¿ go mia³ na linii od ¶witu. Wcze¶niej Magik radzi³ siê ¿ony. Justyna: „smacznie ¶piê i nagle ¶wiat³o. „Pos³uchaj!”. Otwieram oczy, mówiê, ¿e fajnie. „Ale pos³uchaj! Nie s³ucha³a¶”. Nawet moja ciocia Marysia, co ma sze¶ædziesi±t lat, stwierdzi³a, ¿e z Piotrka prawdziwy artysta. Bo osobowo¶æ, wygl±d filozofa, ¿eby robiæ to, co w sercu. Muzyka to dla niego powietrze i chleb.”
18 grudnia 2000 roku zosta³a wydana p³yta Paktofoniki „Kinematografia”. By³a od samego pocz±tku skazana na sukces. Do samych ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia sprzedano 3 tys. egzemplarzy p³ytki. Znika³a z pó³ek sklepowych w zaskakuj±cym tempie.
„Teraz hip-hop zrobi³ siê modny i na chama pakuj± go ludziom do g³ów. Gdzie tajemnica i fenomen, tam media chc± biegaæ. A to sprzeczne z hip-hopem, ¿eby byæ u ludzi na jêzykach. Jego Krwi± s± nielegale. Po co robiæ z tego biznes? Hip-hop to bycie na przekór.”- oznajmi³ Rahim.
Nag³a tragedia
Ale Magik nie umia³ my¶leæ komercyjnie. Kiedy jego p³yta z Kalibrem zaczê³a odnosiæ sukcesu, odszed³ z zespo³u. Natomiast teraz po jeszcze wiêkszym sukcesie, kiedy zacz±³ uk³adaæ sobie ¿ycie i kiedy z ¿on± siê pogodzi³, odszed³ na zawsze.
26 grudnia 2000 roku – w drugi dzieñ ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia o 6:15 rano Magik wyskoczy³ z okna swojej kamienicy (9 piêtro) w Bogucicach.
Zostali sami?
To by³ ogromny cios dla wszystkich jego przyjació³. Wszyscy p³akali, byli w szoku. Rahim i Fokus postanowili rozwi±zaæ Paktofonikê. Jednak grali jeszcze koncerty, na których puszczali kwestie Magika z kasety. Wydali nawet p³ytê „Archiwum Kinematografii”, gdzie zamie¶cili m.in. archiwalne nagrania, które nie wesz³y na 1. p³ytê. Znalaz³ siê tam tak¿e kawa³ek, na wydanie którego nie zgodzi³ siê wcze¶niej Rahim, bo promowa³ on palenie marihuany – „Ale siê zmacha³em”. Paktofonika zosta³a oficjalnie rozwi±zana 21 marca 2003 roku, po po¿egnalnym koncercie w Katowickim Spodku. Pozosta³a jedynie PFK Sk³ad, zrzeszaj±ca przyjació³ dawnej Paktofoniki.
Fokus i Rahim przekazywali nale¿ne Magikowi dochody z koncertów rodzinie zmar³ego.
Teraz musz± i¶æ swoj± drog± bez Magika.
Gdzie jest Magik?
Justyna: - „Czuje, ¿e jest. Z pocz±tku wpada³am w do³y, by³ gniew. Chodzi³am do psychiatry i do psychologa. Bra³am pigu³ki. Fajnie siê czu³am, nic nie czu³am. Lekarze mi ¶ciemniali. Mówili: by³o, minê³o, nie ogl±daj siê za siebie. To mnie obra¿a³o. Na dziesi±tym spotkaniu kazali mi wymy¶laæ cechy przysz³ego partnera. Jakbym sz³a kogo¶ spotkaæ na dyskotece. Podziêkowa³am za terapiê: „ja ju¿ mam faceta”. Kocham go. By³am jego ¿yciem. Niech mi nie chrzani±, bo wiem, co siê sta³o.
Odrzuci³am lekarstwa. Wtedy wróci³. Dzieli nas co¶, ale nie ma bariery nie do ominiêcia. Noce spêdzamy razem. Spotykam go w snach. Wolê to, ni¿ o nim zapomnieæ.
S± w domu Piotrka zdjêcia. Filip wie, ¿e to tata. Nie pyta ju¿ czemu nie przychodzi.”
Piosenka „Chwile ulotne” nabra³a zupe³nie innego znaczenia ni¿ z za³o¿enia mia³a mieæ. Po obejrzeniu teledysku narzucaj± siê 2 my¶li; pierwsza, ¿e cz±stka Magika pozosta³a w Filipie, druga „¶pieszmy siê kochaæ ludzi, tak szybko odchodz±”.
Offline
Rahim swoj± karierê zaczyna³ ze sk³adem 3xKlan w 95 roku, po czym w 96 r. zadebiutowa³ go¶cinn± zwrotk± w piosence „Psychodela” na albumie „Ksiêga Tajemnicza - Prolog” sk³adu Kaliber 44. W 1997 roku ukaza³ siê album 3xKlan „Dom pe³en drzwi”. Nastêpnie Rah uczestniczy³ w projektach eRKa i MZD. W 1998r. po³aczy³ swe si³y z Magikiem (ex. cz³onkiem Kaliber 44) oraz Fokusem (ex. cz³onkem Kwadrat Sk³ad) tworz±c sk³ad o nazwie Paktofonika, po 2 latach, 18 grudnia 2000 roku, wydany zosta³ album Paktofoniki „Kinematografia”, tydzieñ po wydaniu p³yty Magik pope³ni³ samobójstwo, po jego ¶mierci ukazuje siê jeszcze album „Archiwum Kinematografii” w 2002 roku i w 2003 roku Paktofonika przestaje istnieæ. W miêdzyczasie Rahim bierze udzia³ w takich projektach jak np. „Pijani powietrzem”, a tak¿e wydaje swój producencki album „Experyment Psycho”. Po rozwi±zaniu Paktofoniki wspólnie z Fokusem i Dj Bambusem zak³adaj± Pokahotaz, w 2005 roku wychodzi ich album „Receptura”. W 2006 roku Rahim pracuje nad albumem sk³adu Projektor „Mira¿”. w 2007 roku wydaje wraz z LUC'iem z Kana³u Audytywnego album Homoxymoronomatura, a tak¿e swoj± drug± producenck± p³ytê "DynamoL. Rah zajmuje siê równie¿ prowadzeniem wytwórni muzycznej Maxflorec.
+ Dyskografia:
+ (1997) 3-X-Klan – Dom pe³en drzwi
+ (2000) Paktofonika – Kinematografia
+ (2002) Paktofonika – Archiwum kinematografii
+ (2002) Pijani Powietrzem – Zawieszeni w Czasie i Przestrzeni (produkcja)
+ (2002) Straho – Experyment Psyho (p³yta producencka)
+ (2005) Pokahontaz – Receptura
+ (2005) Pokahontaz – Receptura+''
+ (2006) Projektor – Mira¿ (produkcja)
+ (2007) L.U.C & Rahim – Homoxymoronomatura
+ (2007) Straho – DynamoL (p³yta producencka)
+ (2008) Adrian Konarski & Rahim - Senno¶æ (Soundtrack)
+ Nagrody i wyró¿nienia:
+ - "Z£OTA P£YTA" za sprzeda¿ ponad 65.000 egz. albumu "Kinematografia"
+ - "FRYDERYK" za najlepszy album hip-hop 2001 r.
+ - "AS EMPIKU" za wysok± sprzeda¿ albumów w sieci sklepów Empik
+ - "MAGAZYNEK" za wk³ad w polska muzykê hip-hop
+ - nominacja do "PASZPORTU POLITYKI"
+ - nominacja p³yty "HOMOXYMORONOMATURA" do "FRYDERYKA"
+
Rah zwi±za³ siê z Fokusem i wspólnie za³o¿yli sk³ad Pokahontaz, wydali wspólnie dwie p³yty "Receptura" i "R+". Obecnie Pokahontaz zawiesi³ prace nad kolejnym albumem, poniewa¿ Rah i Fokus nagrywaj± swoje solowe p³yty.
Obecnie Rahim wyda³ solow± p³ytê "Dynamol",
19 pa¼dziernika 2007 na rynku ukaza³ siê kolejny projekt Raha, oraz z L.U.C. z Kana³u Audytywnego, czyli "Homoxymoronomatura", który dosta³ nominacjê do paszportów polityki .
Offline
Widzê ¿e w sygnie masz s³owa Fokusa ;D
Offline
Heh ^^
I tak powinno byæ
Offline
PFK napisał:
Widzê ¿e w sygnie masz s³owa Fokusa ;D
Nie ma czego siê dziwiæ. W koñcu to Fikus. ;PP
A tek¶cik warto przeczytaæ.
Offline